Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mobbe- og trivselspolitik

Mobbe- og trivselspolitik

 

Baggrund for princippet

Mangfoldighed – forskellighed er en ressource

Du, jeg og vi i et forpligtende fællesskab

Tage mobning alvorligt

 

Mål:

Lærer børnene at forstå forskellen mellem harmløs drilleri og mobning.

Lærer børnene at agere og handle passende i disse situationer.

Se venligst hele vores antimobbestrategi i det vedhæftede dokument. 

 

Børnehaven 

Lære børnene at argumentere og være deltagende i snakke/konflikter 

Lade børn være børn og samtidig gøre dem bevidste om deres roller i forhold til hinanden

Børn med særlige behov 

Så snart barnet med særligt behov spottes, inddrages forældrene 

Barnet skal opleve, at de voksne er opmærksomme på dets trivsel  Fokus på adfærd, kontakt og trivsel (AKT) 

Tilrettelægge inkluderende læringsmiljøer, hvor der tages ekstra vare på barnets position i børnegruppen 

Sætte støtteforanledninger i værk lokalt i institutionen 

Inddrage tværfaglige samarbejdspartnere, såsom sundhedsplejerske, tale/hørepædagog, PP (pædagogisk psykologisk rådgivning) 

Altid inddrage forældrene i bekymringerne og skrue op for informationsniveauet til dem 

Alle har ansvar for at vi har det godt – Personale, børn og forældre

Tegn 

  • Jeg er en god kammerat og har venner
  • Jeg kender omgangsformen med andre 

Vi ser børn, der har omsorg/hjælpsomhed for hinanden og som accepterer hinandens forskelligheder  

Børnene tilegner sig nye færdigheder gennem børnehavetiden 

Børnene viser livsglæde og har mod på livet i Kærnehuset  Alle børn er aktive i fællesskabet

Hvordan inddrager dagtilbuddet forældrene i arbejdet med at fremme den sociale trivsel?

Gode vaner grundlægges tidligt og forældre kan gøre rigtig meget for at støtte op om fællesskabet, derfor søger vi at inddrage dem fra start. 

  • Ved at fortælle om hverdagen og om børnegruppen  
  • Ved at fortælle om barnets relationer til kammerater og opfordre til at lave legeaftaler
  • Ved at tale med forældrene om, at den gode trivsel fremmes ved, at forældrene støtter deres barn og viser forståelse for barnets følelser og dette kan være med til at fremme selvværdet hos barnet
  • Ved at gøre det attraktivt for forældrene at møde op til arrangementer. Ingen viser bedre end Mor og Far, at her er rart at være
  • Ved at forældre trygt kan komme til os med deres bekymringer 

Dagtilbuddet skal sikre sig, at forældrene føler sig mødte og taget alvorligt.

Dokumenter

Antimobbestrategi_0.pdf

Shape Created with Sketch.